Lifestyle

Niets is leuker dan speculeren over de toekomst. We zullen nooit weten wat er gaat gebeuren, maar erover nadenken is iets wat we zeker kunnen doen. Onze manier van leven, je lifestyle, verandert continu door deze ontwikkelingen. Dat is maar goed ook, want anders zou je leven er behoorlijk saai uit zien. Het creëren van een lifestyle is iets waar je vooral onbewust veel aandacht aan moet besteden. Ga op je gevoel af en laat je inspireren door de veranderingen in het leven. In deze blogs vertel ik graag meer over die ‘life updates’ die jouw manier van leven wellicht ook kunnen beïnvloeden.

Wat betekent lifestyle eigenlijk?

De term lifestyle betekent simpelweg de kenmerkende manier van leven van een individu, groep of cultuur. De term wordt veel gebruikt in de marketingactiviteiten op het gebied van consumentengedrag. Een manier van leven aannemen houdt in dat je misschien bij een bepaalde groep wilt horen of een bepaald imago wilt uitstralen. Het gaat niet alleen over uiterlijkheden, maar dus ook vooral over gedrag. Toch kan uiterlijk een rol spelen in een manier van leven. Denk bijvoorbeeld maar aan in uiterlijk waarneembare manieren van leven, zoals uit onderliggende religies. De term lifestyle komt toch vooral terug in de vrijetijdsbesteding van mensen. Veel marketingafdelingen van bedrijven proberen dit te beïnvloeden door een manier van leven proberen te creëren bij mensen. Wie nog niet goed weet hoe hij of zij wilt leven is onzeker over zijn of haar identiteit.

Lifestyle branding

Ik noemde het net al eventjes, het creëren van een lifestyle door merken. Voorbeelden van merken die een echte manier van leven hebben ontwikkeld zijn Nike en Harley Davidson. Dit zijn merken die volop inzetten op lifestyle branding. Dit doen ze om een bepaalde groep consumenten aan zich te binden. De loyaliteit naar een merk als deze is enorm. De mensen die liefhebber zijn van zulke merken zijn vaak typerend in hun gedrag en manier van leven. Natuurlijk slagen niet alle merken erin om een bijna stereotyperende consumentengroep voor zich te winnen. Veel merken proberen het toch op allerlei manieren. Het beïnvloeden van consumenten staat hierbij centraal. Trends en mode kunnen hierbij helpen, maar het gaat toch vooral om de keuzes die wij maken. Een merk hoeft lang niet altijd populair te zijn bij iedereen, zolang het maar een bepaalde groep mensen voor zich weet te winnen. De keuze voor welke lifestyle jij aanhoudt blijft toch altijd voor jou.

lifestyle